Statut Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „ALAN" z siedzibą w Raszynie przy ul. Kościuszki 19, przyjęty dnia 30.01. 2014 r.
Spis treści:
- § 1 Postanowienia Ogólne
- § 2 Cele i zadania Poradni
- § 3 Organy Poradni
- § 4 Organizacja Poradni
- § 5 Organizacja działania Poradni w danym roku szkolnym
- § 6 Prawa i obowiązki klientów Poradni
- § 7 Zakres zadań pracowników Poradni
- § 8 Zasady prowadzenia gospodarki finansowej
- § 9 Zasady przyjmowania klientów
- § 10 Postanowienia końcowe
§ 1
Postanowienia ogólne
- Poradnia nosi nazwę
Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „ALAN” - Adres: 05-090 Raszyn, ul. Kościuszki 19.
- Organem prowadzącym Poradnię, zwanym dalej osobą prowadzącą jest osoba fizyczna: mgr Anna Lange
- Organem prowadzącym nadzór pedagogiczny jest Kurator Oświaty w Warszawie,
§ 2
Cele i zadania Poradni
- Poradnia udziela dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
- Do zadań Poradni należy w szczególności:
- wspieranie nauczycieli, rodziców ( opiekunów) w pracy dydaktycznej oraz wychowawczej,
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
- udzielanie pomocy szkołom podstawowym w prowadzeniu zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych organizowanych dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- udzielanie pomocy dydaktycznej, edukacyjnej i wychowawczej rodzicom dzieci spełniających obowiązek szkolny poza szkołą w rozumieniu art. 16 ust. 8 Ustawy o systemie oświaty,
- organizowanie oraz prowadzenie szkoleń, warsztatów, treningów relaksacyjnych, grup wsparcia,
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych,
- wspieranie i kierowanie nowoczesnymi działaniami w pracy z dziećmi,,
- propagowanie profesjonalnych metod wspierania i korygowania rozwoju dzieci oraz młodzieży,
- upowszechnianie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i prozdrowotnej,
- prowadzenie wśród dzieci i młodzieży działań służących integracji zespołu, rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych, kształceniu umiejętności komunikacji interpersonalnej,
- prowadzenie psychoterapii oraz terapii rodzin.
- Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:
- udostępnianie materiałów oraz treści edukacyjnych za pośrednictwem sieci internetowej,
- działalność informacyjną,
- diagnozę,
- konsultację,
- doradztwo,
- terapię pedagogiczną,
- psychoterapię.
- Zadania, o których mowa w ust. 3, są realizowane we współpracy z:
- rodzicami,
- nauczycielami szkół lub placówek,
- pracownikami Poradni,
- szkołami podstawowymi zarówno publicznymi jak i niepublicznymi,
- innymi placówkami oświatowymi.
§ 3
Organy Poradni
- Organami Poradni są:
- Prowadzący Poradnię
- Dyrektor
- Zespół specjalistów.
- Prowadzący Poradnię:
- nadaje statut,
- powołuje i odwołuje Dyrektora Poradni,
- ustala wysokość opłat,
- zarządza majątkiem Poradni,
- rozstrzyga ewentualne spory między pracownikami a Dyrektorem Poradni
- Do zadań Dyrektora Poradni należy w szczególności:
- kierowanie działalnością Poradni i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników Poradni,
- organizacja administracyjna i gospodarcza Poradni,
- gospodarowanie środkami finansowymi Poradni,
- prowadzenie dokumentacji finansowej Poradni.
- Zespół specjalistów składa się z Dyrektora oraz wszystkich pedagogów, psychologów, logopedów i nauczycieli zatrudnionych w Poradni. W zebraniach Zespołu specjalistów mogą także brać udział osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Zespołu specjalistów.
- Przewodniczącym Zespołu specjalistów jest Dyrektor Poradni.
- Zespół specjalistów stanowi organ doradczy względem Dyrektora i pomaga w prowadzeniu Poradni
§ 4
Organizacja Poradni
- Poradnia działa w ciągu całego roku szkolnego, podczas ferii i wakacji organizuje kolonie terapeutyczne..
- Poradnia zatrudnia pracowników: psychologów, pedagogów, nauczycieli i inne osoby, w zależności od bieżących potrzeb.
- Dzienny czas pracy poradni ustala Dyrektor Poradni.
§ 5
Organizacja Poradni w danym roku szkolnym.
- Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa Dyrektor Poradni.
§ 6
Prawa i obowiązki klientów Poradni
- Prawem każdego klienta Poradni jest otrzymywanie opinii pedagogicznej, psychologicznej lub psychologiczno-pedagogicznej, korzystanie z pomocy udzielanej przez pracowników Poradni w ramach realizowania celów statutowych.
- Poradnia wydaje opinie na wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia.
- Klient może być skreślony z listy osób korzystających z usług Poradni, gdy wyrazi taką chęć lub w przypadku, gdy nie wywiąże się z obowiązków przewidzianych w zawartej przez niego umowie z Poradnią.
§ 7
Zakres zadań pracowników Poradni
- Poradnią kieruje Dyrektor.
- Podstawowym obowiązkiem kadry pracowniczej jest prowadzenie zajęć zgodnie z zarządzeniami Dyrektora za wynagrodzenie uzgodnione z Dyrektorem Poradni.
- Do obowiązków pracowników pedagogicznych Poradni należy w szczególności:
- tworzenie i udostępnianie materiałów oraz treści edukacyjnych stanowiących pomoc dydaktyczną dla dzieci, rodziców i nauczycieli, w tym także za pośrednictwem sieci internet,
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących dzieci, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości dzieci,
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli,
- wspieranie nauczycieli oraz rodziców (opiekunów) w działaniach profilaktyczno-wychowawczych i edukacyjnych.
- Pracownicy Poradni mogą przy wykonywaniu swoich obowiązków współpracować z placówkami oświatowymi.
- Prawem każdego pracownika Poradni jest otrzymywanie wynagrodzenia za wykonaną pracę zgodnie z poczynionymi uzgodnieniami z Dyrektorem Poradni.
§ 8
Zasady prowadzenia gospodarki finansowej
- Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna jest samofinansującą się placówką i prowadzi działalność finansową na podstawie odrębnych przepisów.
- Poradnia uzyskuje środki finansowe między innymi poprzez:
- opłaty uzyskiwane z tytułu świadczonych usług,
- środki pomocowe.
§ 9
Zasady przyjmowania klientów
- Klientem Poradni może zostać osoba, która zgłosi się do placówki i wyrazi takie życzenie.
- W szczególności klientem może zostać szkoła podstawowa.
§ 10
Postanowienia końcowe
- Zmiany statutu mogą być dokonywane poprzez uchwałę organu prowadzącego Poradnię.
- Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
- skorowidz alfabetyczny dzieci korzystających z pomocy Poradni,
- dokumentację badań,
- dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych Poradni,
- książkę kontroli,
- akta osobowe pracowników,
- inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Poradnia może być zlikwidowana przez organ prowadzący Poradni.
- Statut wchodzi w życie po wpisaniu Poradni do ewidencji szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Starostwo Powiatowe w Pruszkowie